Muzikanten ’21

Aria’s van Charlotte Wajnberg

Charlotte Wajnberg

De Belgische sopraan Charlotte Wajnberg is laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2018, waar ze ook de publieksprijs van Klara/Canvas in ontvangst mocht nemen. Zij ontving internationale erkenning voor haar uitvoeringen van het 20ste-eeuwse repertoire, met in het bijzonder de Tweede Weense School. Ook haar interpretaties van hedendaagse muziek bleven niet onopgemerkt. Met de Brussels Philharmonic nam zij o.l.v. componist Robert Groslot de wereldpremière op van zijn orkestliederen “The Intimacy of Distance” voor het label Naxos. Deze liederen werden aan haar en haar echtgenoot, Aaron Wajnberg, opgedragen.
Als artistiek directeur van Antwerp LiedFest investeert Charlotte in de liedkunst en de vocale kamermuziek, met het accent op het repertoire van eigen bodem: liederen van componisten van weleer worden (her)ontdekt en samenwerkingen met onze hedendaagse componisten worden opgezet.
Charlotte Wajnberg maakte haar debuut in de Koninklijke Muntschouwburg, waar zij de rol van Esprit vertolkte in de opera Cendrillon van Jules Massenet o.l.v. Alain Altinoglu. Ze was reeds als soliste te horen in de 4de Symfonie van Mahler, de Krönungsmesse van Mozart, het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach en het Stabat Mater van L. Boccherini en F. Beck. Ze interpreteerde de rollen van Barbarina (Le Nozze de Figaro, W.A. Mozart), Papagena (Die Zauberflöte, W.A. Mozart) en Mandane (Artaserse, J.C. Bach) en was te gast in verschillende zalen in binnen- en buitenland, waaronder de Weill Recital Hall in Carnegie Hall (New York), de Veronica Hagman Concert Hall (Connecticut), de Crystal Hall (Rogaska Slatina, Slovenië), de Accademia Belgica (Rome), de Philharmonie van Haarlem, het Concertgebouw (Brugge), De Munt, Flagey, Bozar (Brussel), deSingel, Amuz en Opera Ballet Vlaanderen (Antwerpen en Gent). Naast het opera- en concertrepertoire, is Charlotte regelmatig te horen in Lied. Met pianist Aaron Wajnberg vormt zij een liedduo. Als duo geven zij ook liedmasterclasses aan jonge talenten. Zij waren onder meer te gast aan de Western Connecticut State University in de Verenigde Staten. Charlotte werkt samen met gereputeerde orkesten en (kamermuziek)ensembles waaronder het Quatuor Voce, Quatuor Van Kuijk, Carousel Ensemble, Südwestdeutsches Kammerochester Pforzheim, de Mannheimer Hofkapelle en het Symfonieorkest van De Munt.
Er werden opnames gemaakt voor RTBF, Musiq3, Klara, Canvas, France 3 en Naxos.
Charlotte vervolmaakte zich o.l.v. mezzo-alt Lucienne Van Deyck.


Het Barokorkest van het Mechels Conservatorium

De leden van het Barokorkest van het Stedelijk Conservatorium Mechelen zijn verbonden in hun passie voor barokmuziek. Die muziek brengen ze op historische instrumenten, wat het orkest een speciale klankkleur geeft. Hun repertoire rijkt van feestelijke programma’s, over intieme aria’s naar heuse barokopera’s. Het geheel wordt in goede banen geleid door violiste Ann Cnop, leerkracht barokviool aan het Mechelse Conservatorium.


Sofie Vanden Eynde met haar leerlingen met luit

Zij begon op jonge leeftijd gitaar te spelen. Haar sterke interesse in de muziek van de renaissance en de barok deed haar beslissen om definitief over te schakelen op de luit en de theorbe. In 2002 behaalde Sofie haar Meesterdiploma aan het conservatorium van Gent, waar ze studeerde bij Philippe Malfeyt. Ze zette haar studies verder aan het befaamde instituut voor Oude Muziek “Schola Cantorum Basiliensis” in Zwitserland. Hopkinson Smith was daar haar leraar.
Sofie verwierf een internationale reputatie als specialiste voor historische tokkelinstrumenten. Ze treedt op met de Neue Hofkapelle Graz, het Hathor Consort, a Nocte Temporis, Vox Luminis, la Grande Chapelle, in duo met Lieselot De Wilde, Romina Lischka, Emma Kirkby, en Lore Binon, … 
In 2012 richtte Sofie IMAGO MUNDI VZW op, een ontmoetingsplaats voor oude en nieuwe muziek, voor westerse en oosterse muziek, voor verschillende artistieke disciplines.
Sofie en haar leerlingen brengen muziek in Case Bellofiore.
Sofie Vanden Eynde staat in voor de muzikale programmatie van Decamerone aan de Dijle.


Martine Renson en haar zangers

Zij is een vaste en enthousiaste waarde op Decamerone aan de Dijle. De liederen van John Dowland zijn dan ook adembenemend.
Martine Renson studeerde zang bij L. Van Deyck, M. Honig, U. Reinemann en D. Van Dromme. Naast solo-optredens zong zij vele jaren in het radiokoor, Il Fondamento, La Petite Bande en Currende. Momenteel geeft zij zangles, muziektheater en vocaal ensemble in het conservatorium van Mechelen.


Adil benhsain

Adil Benhsain (°1991) volgde eerst gitaar, maar schakelde over naar de Arabische luit, de oud. In 2008 gaat hij naar de Kunsthumaniora te Brussel en volgt er opnieuw gitaar. Het jaar daarna schakelt hij over op altviool, een instrument dat hem aanspreekt omwille van de warme klank. Hij gaat verder met altviool in de klas van Marc Tooten aan het conservatorium van Maastricht. 
Als muzikant is Adil altijd op zoek naar nieuwe klanken en combinaties. De noodzaak om zelf te componeren dringt zich op. Hij tast graag de grenzen af tussen traditionele en andere stijlen. In zijn `Suite in C` voor altviool en slagwerk, verzoent hij barokdansen met de Arabische maqams. Deze compositie brengt hem naar de finale van AIM: Award for Innovation in Music 2019. Muziek schrijven en creëren neemt een grote plaats in zijn artistieke leven.
Momenteel is Adil is een zeer veelzijdige muzikant die zowel altviool, derbouka als de oud speelt. Hij speelt in het Amber Haddad Quintet, in Sohnarr met Patricia Vanneste en in Gabahin een duo met marimbaspeler Erik Taelemans. Naast zijn vaste groepen speelt Adil ook in verschillende muziektheaterprojecten. Hij werkte mee aan diverse projecten met woord, dans en toneel: PIM (Peace in Music), Portugaliza…. Um encontro ( Youth exchange), JAMMIN, Le Petit Emir en Mouw (Theater De Spiegel).
Adil treedt op in De Goudvis en in de Begijnhofkerk.


De klavecimbel van Liesje Vanmassenhove

Zij kreeg haar eerste blokfluitlessen van Paul Van Loey aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen, waar ze 4 jaar later ook met klavecimbel startte bij Christine Wauters. Ze behaalde vijf opeenvolgende keren een eerste plaats op de Klavecimbelwedstrijd, die jaarlijks georganiseerd werd in Haarlem en Mechelen. Aan het Lemmensinstituut in Leuven vervolgde ze haar studies klavecimbel bij Kris Verhelst. Op haar eindexamen voor klavecimbel behaalde ze grote onderscheiding. Zij specialiseerde zich verder in het klavecimbelspel bij Ewald Demeyere aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
Zij volgde masterclasses voor klavecimbel bij o.a. Jos Van Immerseel en Robert Kohnen.
Als leerkracht is zij verbonden aan het Samwd te Lier, de academie in Wijnegem en de kunstfabriek in Duffel.
Een leerling van haar (foto) brengt in Maison Panhard muziek op klavecimbel.