acteurs ‘nieuw 21

Tinne Pauwels (regisseur)

Tinne zette haar eerste stappen op het toneel toen ze zes was, in de rol van een engeltje. Typecasting heet dat in het jargon. Toen ze 11 was, begon de liefde voor het toneel plaats te ruimen voor de saxofoon. Op terugreis uit Amerika in 2006 viel haar oog op een boekje getiteld “Much ado about nothing” van de hand van ene W. Shakespeare en de toneelmicrobe sloeg weer toe! Na wat wikken en wegen schreef ze zich in de klas van Thessy Moerenhout aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen. Na vijf jaar spelplezier aan het conservatorium konden de eerste stappen gezet worden in het Mechelse amateurtheater, bij de Aloude Rederijkerskamer De Peoene.
Echter, de theatermicrobe beet zo hard, dat spelen alleen niet genoeg bleek. Met “Denk aan mij” maakte Tinne haar regiedebuut in 2013 bij toneelkring Labyrint uit Elewijt. In 2016 studeerde ze af in cursus Regie aan de Stedelijke Academie van Lier met de productie “Chushingura”, een Japans historisch stuk van eigen hand. Sindsdien maakte ze verschillende voorstellingen waaronder “Boiling Frog” (2017), “Als ’t kindje binnenkomt” (2018), “Black Comedy” (2019), “Slaapkamerverhalen” (2019) en “Hedda Gabler” (2020). Voor de jeugdvoorstelling “R+J” (2019) schreef ze haar tweede stuk.
Tinne regisseert de vertellers op de tien locaties. Ze doet dit voor het tweede jaar op rij.


Dirk Van Ranst

Hij is gepassioneerd door toneel en vertellen. Hij volgde een opleiding toneel aan het conservatorium van Mechelen en was jarenlang actief bij Theater De Peoene. Hij bracht op vraag van de initiatiefnemers de vertellers samen.
Dirk is mede-organisator.


Marina Stockx

Marina Stockx behaalde in 1980 het diploma van onderwijzeres en werkt sindsdien in het Buitengewoon Onderwijs te Mechelen. In de loop der jaren volgde ze dictie, voordracht, toneel, dwarsfluit en zang aan het Conservatorium in Mechelen. Verder staat ze regelmatig op de planken als actrice of presentatrice. Bij de vzw Progebraille leest ze vrijwillig al vele jaren wekelijks boeken in voor slechtzienden . Ook in de filmclub is ze de vaste stem van dienst. Het mag geen toeval heten dat zij in 2000 werd gevraagd om het leven van Edith Piaf gestalte te geven op de scène. Als actrice en zangeres stond ze in het muziektheaterstuk “Edith en Simone” van De Nieuwe Speling. Wegens groot succes werd dit stuk in 2001 hernomen in het Fakkelteater te Antwerpen. Zovele jaren later wordt Marina nog steeds gevraagd om Piaf te vertolken, samen met haar vaste begeleider Jo Braet. Ondertussen zijn er nog een Brassens- en een Elixir d’amour  programma bijgekomen. Tijdens de zomermaanden kan je haar ook regelmatig horen op de muziekboot van Malinska.
Marina vertelt ‘Het touwtje aan de teen’ in Hotel Van der Valk. Zij is gastvrouw in de Begijnhofkerk


Lien Wauters – Van der Taelen

Ze groeide op tussen boeken, zetletters en drukpersen in boekhandel en drukkerij De Kern in Aalst waar ze als kind ooit Louis Paul Boon ontmoette. Het was de ideale biotoop waar de liefde voor de literatuur ontwaakte.  Na haar studies vertaling en literaire vertaling Frans en Italiaans aan de Erasmus Hogeschool en het Centre européen de traduction littéraire – waar ze ondermeer les kreeg van Frans Denissen (Decamerone) – baatte ze de boekhandel verder uit tot eind de jaren 90.  Haar vrije tijd vult ze met (klassieke) muziek, musea, lange duurlopen en, jawel, … letteren. Vandaag geeft ze in haar huidige professionele omgeving wekelijks exposés voor groepen of een groot publiek. Zij volgt Woordkunst en ‘storytelling’ aan de Akademie voor podiumkunsten in Aalst.
Lien vertelt ‘De joodse heelmeester’ in De Goudvis. Zij presenteert het literaire luik in de Begijnhofkerk.


Ludo Keppens

Humor is sinds 12 januari 1960 zijn grote liefde. Volgde later de opleiding lachcoach bij de Belgische Lachacademie. Houdt van groenten en volgde improvisatietheater bij Inspinazie. Vertellen in het Engels is bij hem een ramp. Volgde een opleiding storytelling. Luistert naar radio Klara en blijft verwonderd over mensen. Volgt de opleiding Cabaret en Comedy in het conservatorium. Volgt ook pianoles. Is voorlopig niet verder op zoek naar opleidingen. Wil er eerder iets mee doen. Vertelt al af en toe voor kinderen in de bibliotheek. En overleeft het.
Ludo vertelt ‘De tuinman en de nonnen’ in de Brouwerij ‘t Anker.


Mathias Ghesquiere

Is Mechelaar sinds enkele jaren, en woonde bovendien steeds in de omgeving. Mathias volgde drie jaar woord aan het conservatorium van Mechelen met specialiteit ‘story telling’ en kreeg zo de smaak van het vertellen te pakken. Boeken en verhalen zijn altijd al een passie geweest. Oude boeken en nog oudere verhalen des te meer.
Mathias en Carolien brengen ‘De sjouwer en de drie vrouwen’ in Casa Bellofiore.


Carolien Milis

Carolien keek en kijkt graag naar theater, professioneel en amateur. Zelf op een podium staan, gebeurde nog niet vaak maar door een gekke kronkel in de levensloop volgde ze enkele jaren geleden een regie-opleiding aan de SAMWD te Lier. Enkele regie’s in Heist-op-den-Berg en Hallaar staan op haar naam maar stilaan begint het te kriebelen om zelf ook op de planken te staan. Vorig jaar was haar optreden een succes en dus voor herhaling vatbaar. 
Carolien en Mathias brengen ‘De sjouwer en de drie vrouwen’ in Casa Bellofiore.


Véronique Versweyveld

Is een dame met vele hobby’s. Ze volgt tangoles, welsprekendheid, gaat geregeld naar het theater en is afgestudeerd voor toneel aan het conservatorium van Mechelen. Zij maakt deel uit van het theatergezelschap De Peoene.
Véronique vertelt ‘ Madonna Isabella’ in de Brouwerij ‘t Anker.


Frank Mathay

Frank werd in Wenen (Oostenrijk) geboren in 1976. Na wat omzwervingen kwam hij uiteindelijk in Oostende terecht waar Theater aan Zee hem een liefde voor toneel bezorgde. Daarenboven schrijft hij al sinds jonge leeftijd poëzie. In 2009 verhuisde hij naar Mechelen, waar hij zes jaar toneel volgde aan het conservatorium. Nadat zijn leerkracht hem einde 2013 kon overtuigen om eindelijk iets met zijn poëzie te doen, begon Frank regelmatig op te treden op vrije podia in het Antwerpse zoals De Zomer van Antwerpen, De Sprekende Ezels en Ballonnenvrees. Uiteindelijk verzeilde hij eind 2014 in het Poëziebordeel, eerst als MC en uiteindelijk als vaste dichter. Onder hun vleugels trad hij op in België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Hij blijft ook actief in de toneelwereld, zoals The Life of Mechelen in ‘t Arsenaal en bij toneelkring De Peoene.
Frank brengt ‘Vader abt en zijn geestelijke zoon’ in Maison Panhard.


Jan Vanhavenberge

Jan, bouwjaar 1946, taal is zijn ding en was zijn beroep (neen, geen onderwijs). Via amateurtoneel en het inlezen van boeken voor blinden en slechtzienden kwam hij einde 2019 op het spoor van Decamerone aan de Dijle. De theatermicrobe kreeg hij te pakken  door veelvuldig bezoek aan het Jeugdtheater in Antwerpen en later aan vele andere toneelverenigingen in zijn geboortestad. In de jaren 70 proefde hij voor het eerst van amateurtoneel, en speelde hij mee in enkele producties van de toneelgroep van de Skalclub. In de jaren 90 belandde hij bij Theater De Peoene in Mechelen, waar hij aan een tiental producties mocht meewerken.
Jan brengt ‘Vader abt en zijn geestelijke zoon’ in de Krommestraat.


Maarten Vrenken

Henricus Cornelis “Maarten”, is ondanks zijn vele namen een gewone jongen uit het zuiden van Nederland, die na zijn studies in Leuven neergestreken is in het Mechelse. Als echte Renaissance man, zingt, speelt, schrijft en maakt hij muziek. Na zijn omzwervingen als acteur en regisseur in het studententheater van Leuven, speelt hij sinds vorig jaar mee bij het Theatergezelschap “De Peoene”.  Hij hoopt alle talenten in te kunnen zetten om van “Decamerone aan de Dijle” dit jaar een groot succes te maken.
Maarten vertelt ‘Bij de duivel te biechten’ in Maison Panhard.


Ann Vandervorst

Volgde dictie  en literatuur aan het conservatorium in Mechelen. Werkte 30 jaar als logopediste in een diagnostisch centrum voor taal en leergestoorde kinderen te Gent. Sinds enkele jaren actief in de Peoene. Staat altijd klaar voor een toespraakje op feestjes. Sportief aangelegd maar moet al een beetje inboeten.
Ann brengt ‘De tuinman en de nonnen’ in de Krommestraat.


Annelies Vertongen

Hoewel de digitale wereld waarin Annelies nu werkt weinig linken heeft met het literaire, heeft ze er wel een hele studieperiode in de literatuur op zitten. Na 14 jaar in naschoolse opleiding aan de Vilvoordse Academie voor Woord, Dans en Muziek is zij in 2007 afgestuurd in de Voordrachtkunst en Repertoirestudie. Ook aan de universiteit waren het boeken en gedichten die de focus van de opleiding Taal- en Letterkunde en later Master in de Westerse Literatuur vormde. Tijdens die opleiding was ze ook mee verantwoordelijk voor de toneelproductie van de studentenkring “Babylon” en stond ze mee op de planken!
Annelies vertelt ‘De staart van de merrie’ in de Tuin van OH.


Frank Bosmans

Geboren Mechelaar die voor zijn beroep gans Vlaanderen doorkruiste. Steeds in contact met andere mensen. Amateur-acteur in Mechelse theaters. Gepassioneerd door volksmuziek en vooral Ierse folk.  Met de folkgroep Doolin brengt hij drink- en liefdesliederen maar ook bloedstollend schone A cappella’s. Frank vertelt graag verhalen.
Frank vertelt ‘Bij de duivel te biechten’ in…


Chris Laureys

Chris is een geboren en getogen Mechelaar, houdt van deze stad en vooral van de mensen die haar altijd blijven verwonderen. Ze werkte bij de Vlaamse Milieumaatschappij en geniet nu van haar pensioen. Ze houdt van reizen en andere culturen blijven haar boeien. Ze heeft een passie voor literatuur, poëzie, muziek , talen en theater. Veel jaren staat ze op de planken bij verschillende gezelschappen in het Mechelse. Lang geleden kreeg ze les van Francis Verdoodt, Sien Diels, Jacques Van Asch … Ze stelt zich graag ten dienste van mensen en doet vrijwilligerswerk bij verschillende verenigingen, o.a. bij De Maan, leest af en toe voor in de bibliotheek… Deelname aan Decamerone is alweer een nieuwe uitdaging waar ze naar uitkijkt.
Chris vertelt ‘Touwtje aan de teen’ in Wonderful World.


Peter Geerts


Hij speelt al een tijdje in het Mechels amateurtheater en doet dat met heel veel goesting. Hij houdt van toneelspelen omdat er niets zo plezant is om een keer niet jezelf te moeten zijn. In de huid van een toneelpersonage kruipen intrigeert hem mateloos. De verhalen uit de Decamerone vertellen is ook een beetje acteren. Je inleven in de situatie van het soms knotsgekke verhaal, en dit zo authentiek mogelijk over te brengen naar je luisteraars. 
Peter brengt ‘Het zingen van de nachtegaal’ in De Clippel.


Elke


Carl