‘oude’ muzikanten

Sofie Vanden Eynde 
Zij begon op jonge leeftijd gitaar te spelen. Haar sterke interesse in de muziek van de renaissance en de barok deed haar beslissen om definitief over te schakelen op de luit en de theorbe. In 2002 behaalde Sofie haar Meesterdiploma aan het conservatorium van Gent, waar ze studeerde bij Philippe Malfeyt. Ze zette haar studies verder aan het befaamde instituut voor Oude Muziek “Schola Cantorum Basiliensis” in Zwitserland. Hopkinson Smith was daar haar leraar.
Sofie verwierf een internationale reputatie als specialiste voor historische tokkelinstrumenten. Ze treedt op met de Neue Hofkapelle Graz, het Hathor Consort, a Nocte Temporis, Vox Luminis, la Grande Chapelle, in duo met Lieselot De Wilde, Romina Lischka, Emma Kirkby, en Lore Binon, … 
In 2012 richtte Sofie IMAGO MUNDI VZW op, een ontmoetingsplaats voor oude en nieuwe muziek, voor westerse en oosterse muziek, voor verschillende artistieke disciplines.


Tristan Droillard 
is afkomstig uit Nantes. Na zijn theaterstudies aan het Conservatorium van Parijs komt hij in de musicalafdeling van het Koninklijk Conservatorium Brussel terecht, waar hij met Leah Thys en Els Olaerts werkt. In 2008 ontdekt hij, dankzij de gambiste Anne Bernard, de barokmuziek. Samen maken ze de voorstelling Loin du Paradis voor de eerste editie van de Museum Night Fever in Brussel. Als gevolg van deze ervaring, neemt hij deel aan de opera stage van Muziektheater Transparant. Hier zingt en speelt hij de rol van Thespis in Platée van Jean-Philippe Rameau, geregisseerd door Ruud Gielens en gedirigeerd door Thomas Baeté en Jan Van Outryve. Vervolgens wijdt hij zich aan de oude muziek in het algemeen door mee te doen aan verschillende stages (met o.a. Claire Lefilliâtre en Marco Beasley. Zijn ervaring als toneelacteur geeft hem de kans om deel te nemen aan verschillende muziektheatervoorstellingen, zoals Music for a code van de beeldende kunstenares Pascale Barret, Bruxelles à l’heure allemande, een voorstelling besteld door de Stad Brussel, of ook Les chaussettes de l’Archiduchesse, bedacht door Thomas Baeté.  


Thomas De Mey is gitarist van opleiding en studeerde daarnaast ook piano, harmonie, muziekgeschiedenis en musicologie aan de ULB. Hij werkte als onderzoeker en gids voor het Muziekinstrumentenmuseum van Brussel en doceert momenteel muziekgeschiedenis aan de academie van Oudergem. Via de gitaar raakte hij gepassioneerd door oude muziek en ontdekte hij de rijkdom van de renaissance en barokmuziek, die hij nu herontdekt op oude instrumenten. Momenteel speelt hij renaissanceluit en barokgitaar in verschillende formaties en gitaar en cavaquinho bij het ensemble Choro Original.


Al vroeg interesseerde Sien Huybrechts zich voor de traverso. Zij volgde haar muzikale studies aan het Lemmensinstituut en nadien aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Barthold Kuijken en Frank Theuns, waar zij in juni 2008 afstudeerde met grote onderscheiding. Sien maakt regelmatig deel uit van verschillende ensembles zoals La Petite Bande, Le Concert Lorrain, Mannheimer Hofkapelle, B’rock, Il Gardellino, Il Fondamento… Met deze ensembles maakte zij opnames voor de labels Accent, Ricercar, Challenge Classics… 


Paul Van Loey 
Hij is een virtuoos van de blokfluit. Historische uitvoeringspraktijk van renaissance- en barokmuziek liggen hem nauw aan het hart. Als lid van het blokfluitkwartet Vier op ’n Rij, in het buitenland bekend als Flanders Recorder Quartet, speelde hij ook hedendaagse muziek. Heel wat componisten hebben werken geschreven voor dit kwartet dat de wereld rondtoerde met concerten en workshops in Europa, de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Hun cd’s zijn alom geprezen en verschenen op verscheidene labels, onder andere Opus 111.


Didier François is een Mechelse violist, nyckelharpist en beeldhouwer. Van 1992 tot 1999 studeerde François viool bij Myriam Quersin aan het Conservatorium van Brussel en compositie bij Daan Manneke aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij nam ook deel aan verschillende jazzworkshops met Philip Catherine, Hein Van De Geyn en Maarten Weiler. Aan het conservatorium van Mechelen geeft hij sinds vorig jaar les in nyckelharpa ( viola d’amore a chiavi ), waarbij de snaren via toetsen worden ingedrukt. 


Martine Renson