muzikanten

Tristan Droillard en Thomas De Mey zullen chansons brengen van Charles Tessier uit Airs et villanelles français, espagnols, suices et turcqs…  Hun optreden is voorzien in The Chapel op vrijdag- en zaterdagavond.

Tristan Droillard 

Is afkomstig uit Nantes. Na zijn theaterstudies aan het Conservatorium van Parijs komt hij in de musicalafdeling van het Koninklijk Conservatorium Brussel terecht, waar hij met Leah Thys en Els Olaerts werkt. In 2008 ontdekt hij, dankzij de gambiste Anne Bernard, de barokmuziek. Samen maken ze de voorstelling Loin du Paradis voor de eerste editie van de Museum Night Fever in Brussel. Als gevolg van deze ervaring, neemt hij deel aan de opera stage van Muziektheater Transparant. Hier zingt en speelt hij de rol van Thespis in Platée van Jean-Philippe Rameau, geregisseerd door Ruud Gielens en gedirigeerd door Thomas Baeté en Jan Van Outryve. Vervolgens wijdt hij zich aan de oude muziek in het algemeen door mee te doen aan verschillende stages (met o.a. Claire Lefilliâtre en Marco Beasley. Zijn ervaring als toneelacteur geeft hem de kans om deel te nemen aan verschillende muziektheatervoorstellingen, zoals Music for a code van de beeldende kunstenares Pascale Barret, Bruxelles à l’heure allemande, een voorstelling besteld door de Stad Brussel, of ook Les chaussettes de l’Archiduchesse, bedacht door Thomas Baeté.

Thomas De Mey is gitarist van opleiding en studeerde daarnaast ook piano, harmonie, muziekgeschiedenis en musicologie aan de ULB. Hij werkte als onderzoeker en gids voor het Muziekinstrumentenmuseum van Brussel en doceert momenteel muziekgeschiedenis aan de academie van Oudergem. Via de gitaar raakte hij gepassioneerd door oude muziek en ontdekte hij de rijkdom van de renaissance en barokmuziek, die hij nu herontdekt op oude instrumenten. Momenteel speelt hij renaissanceluit en barokgitaar in verschillende formaties en gitaar en cavaquinho bij het ensemble Choro Original.


Docenten en leerlingen van het Mechels Conservatorium, afdeling oude muziek, vullen het muzikaal programma in.

Sofie Vanden Eynde 

Zij begon op jonge leeftijd gitaar te spelen. Haar sterke interesse in de muziek van de renaissance en de barok deed haar beslissen om definitief over te schakelen op de luit en de theorbe. In 2002 behaalde Sofie haar Meesterdiploma aan het conservatorium van Gent, waar ze studeerde bij Philippe Malfeyt. Ze zette haar studies verder aan het befaamde instituut voor Oude Muziek “Schola Cantorum Basiliensis” in Zwitserland. Hopkinson Smith was daar haar leraar.
Sofie verwierf een internationale reputatie als specialiste voor historische tokkelinstrumenten. Ze treedt op met de Neue Hofkapelle Graz, het Hathor Consort, a Nocte Temporis, Vox Luminis, la Grande Chapelle, in duo met Lieselot De Wilde, Romina Lischka, Emma Kirkby, en Lore Binon, … 
In 2012 richtte Sofie IMAGO MUNDI VZW op, een ontmoetingsplaats voor oude en nieuwe muziek, voor westerse en oosterse muziek, voor verschillende artistieke disciplines.

Sofie en haar leerlingen brengen oude muziek met een oosters tintje op vrijdag en zaterdag in Casa Bellofiori.


Liesje Vanmassenhove

Zij kreeg haar eerste blokfluitlessen van Paul Van Loey aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen, waar ze 4 jaar later ook met klavecimbel startte bij Christine Wauters. In 1991 werd ze laureaat van Jong Tenuto voor blokfluit. Het jaar daarop behaalde ze een eerste plaats op de SONBU-wedstrijd in Utrecht in de eerste leeftijdscategorie en drie jaar later ook in de tweede categorie. Ze behaalde eveneens vijf opeenvolgende keren een eerste plaats op de Klavecimbelwedstrijd, die jaarlijks georganiseerd werd in Haarlem en Mechelen. In 2000 ontving ze drie stadsmedailles, voor blokfluit, klavecimbel en piano, en de prijs van de “Vrienden van het Conservatorium”. In datzelfde jaar kreeg ze zowel voor blokfluit als voor klavecimbel een eerste prijs op de Axion-Classics-wedstrijd.
Aan het Lemmensinstituut in Leuven vervolgde ze haar studies blokfluit bij Bart Spanhove en Bart Coen, en klavecimbel bij Kris Verhelst. Op haar eindexamen van blokfluit behaalde ze grootste onderscheiding en voor klavecimbel grote onderscheiding. Zij specialiseerde zich verder in het klavecimbelspel bij Ewald Demeyere aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
Zij volgde masterclasses voor klavecimbel bij o.a. Jos Van Immerseel en Robert Kohnen, en voor blokfluit bij o.a. Marion Verbruggen, Piers Adams en Michael Schneider.
Als leerkracht is zij verbonden aan het samwd te Lier, de academie in Wijnegem en de kunstfabriek in Duffel. Als blokfluitist heeft zij samengewerkt met het ensemble Akadêmia en het Deens nationaal vokaal ensemble.

Leerlingen van Liesje Vanmassenhove brengen een solo-recital op klavecimbel in Maison Panhard op vrijdag- en zaterdagavond.


Martine Renson

Zij studeerde zang bij L. Van Deyck, M. Honig, U. Reinemann en D. Van Dromme. Naast solo-optredens zong zij vele jaren in het radiokoor, Il Fondamento, La Petite Bande en Currende. Momenteel geeft zij zangles, muziektheater en vocaal ensemble in het conservatorium van Mechelen.

Martine Renson brengt op vrijdag- en zaterdagavond met haar leerlingen zang op de twee mosselschuiten.